ALTID GRATIS FRAGT & OMBYTNING
0
🎄GLÆDELIG JUL - BYT JULEGAVER INDTIL D. 24 JANUAR 🎄

Reklamation

Hvad er betingelserne for reklamation?

Hvis du ønsker at gøre reklamationsretten gældende, er der fire kriterier, der skal være opfyldt:

1. Det er under 2 år siden, at varen blev købt

Reklamationsretten gælder fra du har købt varen og 2 år frem. Hvis det er mere end 2 år siden, at varen blev købt, kan du ikke gøre reklamationsretten gældende.

2. Du skal være forbruger

Reklamationsretten i Købeloven gælder kun for forbrugere. En forbruger er defineret som en person, der handler som en privat person og altså ikke som en del af sit arbejde.

3. Manglen var til stede på købstidspunktet

Fejlen eller manglen ved varen skal være til stede på købstidspunktet. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal have set fejlen/manglen, da du købte varen, men blot at det ikke er på grund af din brug, at varen er gået i stykker.

4. Du har reageret i tide

Du mister reklamationsretten, hvis du forholder dig passiv. Det betyder, at du skal klage umiddelbart efter, at du har opdaget fejlen eller manglen. Hvis du klager (reklamere) indenfor 2 måneder efter at du opdagede fejlen/manglen, vil det som udgangspunkt altid anses for godt nok.

 

Hvad er reklamationsret?

Reklamationsret betyder grundlæggende, at du som kunde har ret til at klage, hvis der er en fejl eller mangel ved varen. 

Opdager du en reklamation på din vare  løser vi nemmest problemer, hvis du sender os en mail på support@veraldo.dk med billeder af fejlen. Billederne skal fylde under 1MB for at vi kan se dem. Skal dine filer gøres mindre, kan vi anbefale at bruge www.tinypng.com. 

Når vi har modtaget billederne kan vi afgøre om vi har brug for at modtage varen retur eller om vi kan løse problemet uden at du skal sende varen retur.
Ved en reklamation tilbyder vi enten ombytning af varen eller reparation af fejlen.
Vi tilbyder kun pengene tilbage, såfremt vi ikke kan få produceret varen igen.

 

Hvad er reklamationsfristen?

Forbrugerens ret til at klage over fejl og mangler ved varen, gælder i 2 år fra tidspunktet, hvor du købte varen - dette er også kaldet reklamationsfristen. Reklamationsfristen på 2 år gælder, når du køber af en forhandler indenfor EUs grænser, uanset om det er online eller i en fysisk butik. Men din ret til at reklamere kan ophøre, før reklamationsfristen er udløbet, hvis varen ikke er beregnet til at holde i to år, såsom fødevarer, eller hvis den som følge af naturligt brug er slidt op inden reklamationsfristens udløb.

 

Hvem skal bevise hvad ved reklamation?

0-6 måneder efter købstidspunkt: Hvis en fejl viser sig i de første 6 måneder er det udgangspunktet, at fejlen var til stede på købstidspunktet. Det er altså Veraldo ApS der skal bevise, at fejlen ikke var til stede på købstidspunktet i de første 6 måneder. 

6-24 måneder efter købstidspunkt: I perioden efter de 6 måneder, og frem til 24 måneder efter købstidspunktet, er det derimod forbrugeren, der skal bevise fejlen var til stede på købstidspunktet. Det er altså forbrugeren, der skal bevise, at han/hun har anvendt produktet på almindelig vis, og det ikke er grundet dennes brug at fejlen/manglen er opstået.